منتديات ابن العراق الحبيب
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» قصيدة تتكلم عن تاريخ شمر
الإثنين يناير 14, 2013 11:44 am من طرف عبودي العميري

» تحميل برامج نوكيا n95
الثلاثاء أبريل 24, 2012 8:28 am من طرف alatar1234

» اجمل بيت متحرك
الأربعاء أبريل 11, 2012 6:04 am من طرف عبدلى حسن

» وصفة تمسح البطن مسح
الأحد يوليو 31, 2011 12:04 pm من طرف اميرة الحب

» عصائر للرجيم
الأحد يوليو 31, 2011 12:01 pm من طرف اميرة الحب

» 12 نوعا من الطعام يمكن أن تحسن كولوستيرولك
الأحد يوليو 31, 2011 11:58 am من طرف اميرة الحب

» أطعمة مفيدة جدا للتنحيف وإذابة الدهون
الأحد يوليو 31, 2011 11:54 am من طرف اميرة الحب

» · الليمون لعيوب البشرة :
الأحد يوليو 31, 2011 11:50 am من طرف اميرة الحب

» · للحصول على بشرة بيضاء صافية :
الأحد يوليو 31, 2011 11:49 am من طرف اميرة الحب

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

شاطر | 
 

 لشعر لامع حريري

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
اميرة الحب
مشرف عام
مشرف عام


عدد المساهمات : 18
نقاط : 54
السٌّمعَة : 0
تاريخ الميلاد : 22/05/1989
تاريخ التسجيل : 25/02/2010
العمر : 27
العمل/الترفيه : طالبة

مُساهمةموضوع: لشعر لامع حريري   الأحد يوليو 31, 2011 8:18 am


النهارده في حلقتنا هنقدِّم لكم الحل لكل مشاكل الشعر..

لكل البنات اللي عايزة شعرها ناعم، تابعينا علشان معانا ماسكات كتيرة...




بنات كتيرة بيسألوني عن فرد الشعر، وأنا زي ما قلت كتير مابانصحش أي بنت إنها تفرد شعرها بأي وسيلة؛ لأنها بتكون مدمّرة للشعر.

ولكن فيه بنات -خصوصا المقبلين على الزواج- بيكونوا مصممين إنهم يفردوا شعرهم علشان يكون شكله حلو بعد الزواج، وفي الحالة دي ممكن إنها تلجأ لفرد شعرها بوسائل معينة، ولكن أنا ما بانصحش إنها تعتمد على نفسها في الموضوع ده، وتجيب كريم وتعمله لشعرها بنفسها، ولكن تلجأ لمتخصصين في فرد الشعر.

وده كمان هيبقى مجهِد جدا للشعر؛ لأنه بيخلّي استجابة الشعر لأي علاج ضعيفة جدا، وبيخلّي تجعيدات الشعر تزيد بنسبة أكبر، وعلشان كده الفرد ده بنستعمل معاه شامبوهات وحمامات كريم معينة، ومش هنقدر نعمل ماسكات طبيعية؛ لأن فيه بعض المواد هتكون مضرّة للشعر في الحالة دي.

بالنسبة للكرياتين عايزة أعرفكم إن ده مادة طبيعية داخلة في تكوين الجسم، بتدّي نعومة وتقوية للشعر وكمان للأظافر، وفيه متخصصين استخلصوا الكرياتين ده من مواد معينة ولكنها حرّمت دوليا، ويعتبر أفضل أنواع الكرياتين هو الكرياتين البرازيلي، ولكن الكرياتين ده بيكون معالج للشعر، أما الكرياتين الفرد بيكون عبارة عن مجموعة من المواد الكيماوية، ومضاف لها نسبة من الكرياتين علشان تدي الحيوية للشعر.

والكرياتين الطبيعي ده بيكون شكله سائل لزج، ولونه أغمق شوية من العسل النحل، وبيكون مش متوفّر أوي، وسعره غالي حوالي 200 جنيه لأمبولة حجمها 5 أو 10 مل، وده بيفيد الشعر جدا وبيدّي له بريق وحيوية نعومة.

والأمبولات دي بناخد منها مل واحد ونخلطه بمية ونعمله زي حمام كريم للشعر ونشطفه بعد دقائق، ولكن أنا بافضل إننا نلجأ لمتخصصين لأننا مش هنعرف شكل الكرياتين الأصلي.

ماسكات طبيعية لتنعيم الشعر
فيه أنواع من الزيوت بتنعم الشعر قلنا عليها قبل كده؛ ودي زي زيت السمسم، وزيت جوز الهند، وزيت الحلبة، ودول بنعملهم حمام زيت عادي، ولكن هنستخدم كل نوع لوحده؛ لأن كل نوع له خواص مختلفة وماينفعش نخلطهم، وبالنسبة لزيت السمسم وزيت جوز الهند بيكون ريحته مقبولة، ولكن زيت الحلبة بتبقى ريحته نفّاذة شوية، والزيوت دي فعلا بتنعم الشعر جدا وهنعملها مرة أو مرتين في الأسبوع حسب الروتين اللي هنمشي عليه؛ يعني لو محتاجين نعمل معاه ماسك تغذية يبقى هنعمله مرة والمرة التانية هنعمل الماسك التاني، أما لو مش محتاجين غير التنعيم يبقى هنعمله مرتين في الأسبوع.

ماسك زيت جوز الهند والحلبة
ومن الماسكات اللي فعلا بتجيب نتيجة هايلة لتنعيم الشعر وبتمنع تساقطه وبتغذّيه وتقوّيه، هو ماسك زيت جوز الهند والحلبة.

وده بناخد 1/ 2 كوب صغير من زيت جوز الهند ونسخّنه في حلة على النار، وبعدين نحط 3 ملاعق كبيرة من الحلبة المطحونة ونطبخهم كويس، وبعدين نحط ملعقة بن.

بنحط الماسك ده على الشعر وهو مغسول من الجذور لحد الأطراف ونسيبه من ساعة لساعة ونصف، وبعدين نغسله بالشامبو، وهنكرره مرة أو مرتين في الأسبوع وبجد هيجيب نتيجة هايلة جدا.

ومن المعروف إن البن من الحاجات المفيدة جدا للشعر والكاكاو كمان؛ لأن فيهم نسبة كافيين عالية.

الماسك ده هنستخدمه بعد ما نعمله على طول، وماينفعش نحتفظ بيه في التلاجة.



علاج تقصيف الشعر
- فيه عوامل كتير أوي ممكن تكون سبب في تقصيف الشعر، زي مثلا إننا نعمل له سيشوار كتير، وكتر استخدام البنس، ولو بنستخدم أنواع شامبو مش جيدة ممكن يسبّب التقصيف، كمان الجو المحيط وأشعة الشمس بتأثِّر على الشعر.

- التقصيف ده ممكن نعالجه خصوصا لو هو بنسبة بسيطة في الشعر، أما لو التقصيف كتير؛ فالحل الأفضل هو قص الشعر، وبعد كده نبدأ نعالجه بالماسكات الطبيعية.

والمعدل الطبيعي لقص الشعر هو مرتين في السنة، وده علشان ندي له الفرصة إنه يطول زي ما إحنا عايزين.

- من الحاجات الكويسة جدا لعلاج التقصيف هو المايونيز؛ لأن تركيبة المايونيز هي بيض وخل وزيت، ودي حاجات مفيدة جدا للشعر، وبنحطّه على الجذور وعلى الأطراف، ونسيبه لمدة ساعة وبعدين نغسله.

- كمان من الزيوت المعروفة لعلاج التقصيف هو زيت الجرجير، والزيت ده هنعمله مرة كل أسبوع، وطبعا الجرجير بينشف الشعر، وعلشان نتفادى ده ممكن بعد ما نعمل حمام الزيت ونسيبه ساعة هنغسل شعرنا ونحط حمام كريم أو بلسم، وممكن كمان البلسم الطبيعي اللي قدّمناه في حلقة سابقة.

والبلسم ده عبارة عن مقدار متساوي من شمع البلسم ومية البلسم، ودول بنجيبهم من عند العطار، والشمع ده بيكون شكله زي الفِل، بنحطهم على النار ونقلّبهم لحد ما البلسم يتكون ويبقى لزج.

ماسك زيت الزيتون والعسل
ده من الماسكات اللي بتقوِّي وتغذِّي وبتمنع تساقط الشعر وتدي له لمعة وحيوية.

وهو عبارة عن مقدار متساوي من زيت الزيتون وعسل النحل، وبنخلط كل ده وبنحطّهم على الشعر، وهو مغسول لمدة ساعة ونصف وبعدين نغسله.

وعايزة أقول لكل المحجبات إنهم لازم يلبسوا طرح من القطن أو الكتان؛ لأن فيه أنواع زي الحرير مثلا بتخلّي الشعر ينحل ويخف من الأمام، فلازم نستخدم باندانات من القطن علشان تعمل زي عازل من الخامات التانية.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
لشعر لامع حريري
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات ابن العراق الحبيب :: قسم المرأة العربية :: الصحة والجمال :: العناية بالبشرة-
انتقل الى: